اصفهان از بهشت آباد سودی نمی برد، حقابه خود را می خواهد

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/اصفهان عضو هیئت علمی منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان با اعتقاد بر این که امروز اصفهان تونل کوهرنگ و بهشت آباد را نمی خواهد و تنها به دنبال حقابه خود است، گفت: آبی که از استان اصفهان به خوزستان می رود بیش از 2.5 برابر آبی است که از کارون در قالب طرح های تونل های اول و دوم کوهرنگ و چشمه لنگان وارد اصفهان می گردد.

اصفهان از بهشت آباد سودی نمی برد، حقابه خود را می خواهد

مهدی بصیری در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به بعضی اعتراضات نسبت به اجرای طرح بهشت آباد، اظهار کرد: سود عمده طرح انتقال آب بهشت آباد به یزد و بعد سپس عاید کرمان می گردد و سودی از این طرح عاید اصفهان نمی گردد.

وی اضافه کرد: آبی که قرار است در قالب طرح انتقال آب بهشت آباد به اصفهان اضافه گردد، پیشتر از حقابه داران اصفهان برداشت شده و به یزد و چهارمحال و بختیاری و جهت توسعه صنایعی همچون ذوب آهن و فولاد واگذار شده است.

عضو هیئت علمی منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به این که اگر 150 میلیون مترمکعب در قالب این پروژه به اصفهان برسد تقریبا یک ششم آبی ست که از حقابه داران اصفهان برداشت شده است، گفت: در حالی که دولت مقدار قابل توجهی از حقابه های کشاورزان را برای بخش های دیگر مانند شرب، صنعت و انتقال به یزد برداشت نموده است، برای جبران این برداشت ها دو طرح بهشت آباد و تونل سوم کوهرنگ را در نظر گرفته است.

وی تاکید نمود: در واقع امروز اصفهان تونل کوهرنگ و بهشت آباد را نمی خواهد و تنها به دنبال حقابه خود است، بنابراین دولت چاره ای به جز تعریف این طرح ها نداشته است.

بصیری با تاکید بر این که نباید بارگذاری جدید بر روی زاینده رود انجام گردد، ابراز عقیده کرد: زاینده رودی که اکنون در حال خشکی است با طرح هایی همچون بن- بروجن مرگ آن حتمی خواهد شد و در واقع آبی دیگر از شهر اصفهان عبور نمی کند، چراکه برداشت های بالادست و هم چنین یزد ادامه دارد و میزان مصرف شرب نیز در حال افزایش است.

وی با ابراز این عقیده که طبق مصوبات شورای عالی آب، اصفهان مجاز به احقاق حق نسبت به طرح بن- بروجن است، چراکه بارگذاری جدیدی بر حوضه زاینده رود، خلاف این مصوبه است، اضافه کرد: وقتی طرح های بین حوضه ای اجرا می گردد به دنبال آن احتیاج مبرمی ایجاد شده و زندگی و حیات منطقه ای تهدید می گردد، عامل اصلی تعریف این طرح ها مهاجرت و جانمایی اشتباه و توسعه صنایع عظیم همچون پالایشگاه، نیروگاه و ... است که موجب افزایش مصرف آب می گردد.

وی گفت: دولت برای جبران افزایش بارگذاری بر روی زاینده رود و یا دیگر حوضه های آبریز، طرح های بین حوضه ای تعریف نموده است، اما متاسفانه همزمان برداشت های آب از این حوضه ها را بیشتر نموده است.

بصیری تاکید نمود: طرح های انتقال آب بین حوضه ای همچون جراحی برای درمان یک بیماری است و اگر این کار انجام نگردد، حیات یک منطقه دچار خطر می گردد.

وی با بیان این که آبی که از استان اصفهان به خوزستان می رود بیش از 2.5 برابر آبی است که از کارون در قالب طرح های تونل های اول و دوم کوهرنگ و چشمه لنگان وارد اصفهان می گردد، گفت: جمع آب ورودی از این طرح ها به حوضه زاینده رود در سال های پرآبی 700 میلیون مترمکعب است، در حالی که یک میلیارد و 700 میلیون مترمکعب آب از فریدون شهر، سمیرم و ... وارد حوضه دز و کارون می گردد.

عضو هیئت علمی منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان یادآور شد: سالانه 32 میلیارد مترمکعب آب از شش استان همچون اصفهان و چهارمحال و بختیاری وارد خوزستان می گردد که اگر بخشی از آن وارد اصفهان گردد موجب خشکی کارون نخواهد شد.

وی با بیان این که سدهای زیادی بر روی کارون زده شده است، گفت: این سدها 12 میلیارد مترمکعب ذخیره آب دارد و آب تبخیری آنها، بیش از 700 میلیون مترمکعب آبی است که از کارون وارد اصفهان می گردد.

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

3ye.ir: مجله سایه | مجله خانه و خانواده، اطلاعات عمومی، اخبار روز

abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 93541

به "اصفهان از بهشت آباد سودی نمی برد، حقابه خود را می خواهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصفهان از بهشت آباد سودی نمی برد، حقابه خود را می خواهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید