حمام تاریخی گله داری از نقاط دیدنی بندرعباس

به گزارش مجله سرگرمی، حمام گله داری یکی از بناهای تاریخی شهر بندرعباس واقع در بخش مرکزی شهرستان بندرعباس و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان است.

حمام تاریخی گله داری از نقاط دیدنی بندرعباس

این حمام در محله قلعه شاهی (اوزی ها) بندرعباس قرارگرفته قدمت آن به دوره قاجاریه و تا اواخر قرن سیزدهم هجری قمری برمی گردد.

حمام گله داری را تجارتخانه حاج شیخ احمد گله داری ساخته و وقف مسجد گله داری نموده است.

معماری حمام گله داری مانند سایر حمام های دیگر نواحی کویر مرکزی دارای فضاهای بینه، سر بینه، گرمخانه و خزینه است. بنا دارای پنج گنبد عظیم و کوچک است.

در ورودی حمام گله داری راهروی هشتی کوچک قرار گرفته است تا دما و رطوبت فضای داخلی تنظیم گردد. فضای بینه به شکل هشت گوش ساخته شده و در اطراف آن چهار صفه یا سکوی نشیمن و رختکن دیده می گردد. وسط سالن بینه حوضچه هشت ضلعی کوچک قرار گرفته است. فضای این قسمت باید سرد و خشک بوده زیرا فضای ورودی در ارتباط مستقیم با فضای خارج قرار می گرفت.

ارتباط بین بینه و گرمخانه به وسیله میاندر صورت می گیرد و فضای درون آن سرد و مرطوب است. سربینه فضای شست وشو است و دو صفه یا سکوی نشیمن دارد و بخار اندرون به آن می رسد. سربینه به خزینه متصل می گردد که فضایی گرم و خشک دارد.

محل گرم شدن آب مورداستفاده حمام خزینه بوده است. در خزینه کانال هایی از سنگ و ساروج برای انتقال آبگرم به تمامی فضاها در نظر گرفته شده است.

سیستم گرمادهی حمام شامل انبار سوخت، آتشدان، دیگ، دودکش ها و گودال جمع آوری خاکستر است. فضای گرم کننده حمام که به علت نگهداری گرما در عمق زمین قرار گرفته است.

آب مصرفی حمام از چاهی به عمق ده متر که هنوز پابرجاست، تأمین می شده است. در دوره ای هم که از آب برکه برای حمام استفاده می شده این عمل با استفاده از نیروی کمکی گاو که در جهت (گاورو) گوچی که لهجه محلی هرمزگانی گاو و گوچه گویند، یعنی چاه چرخ گاوی، دائم درحرکت بوده و آب را از چاه به انبار ذخیره آب می ریخته صورت می گرفته است.

در وسط سقف حمام روزنه هایی به عنوان نورگیر در هر یک از فضاها وجود دارد که عمل نورگیری و تهویه در حمام توسط همین روزنه ها صورت می گرفت، بدین ترتیب که با بازو بسته کرودن در فصولی ازسال دما و رطوبت داخل حمام را تنظیم می کردند.

حمام گله داری در سال 1374 به شماره 2003 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

* گزارش از صدیقه غلامی

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

3ye.ir: مجله سایه | مجله خانه و خانواده، اطلاعات عمومی، اخبار روز

abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 87848

به "حمام تاریخی گله داری از نقاط دیدنی بندرعباس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمام تاریخی گله داری از نقاط دیدنی بندرعباس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید