سرنوشت الواح هخامنشی در نزاع میان ایران و آمریکا

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران: همزمان با افزایش تنش ها میان ایران و آمریکا سرنوشت به جامانده الواح هخامنشی در موسسه شرق شناسی شیکاگو مبهم است. دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با توئیت های اخیر خود علیه فرهنگ ایران که با محکویت شدید از سوی جامعه فرهنگی دنیا، یونسکو، شورای بین المللی موزه ها، شورای دنیای حفاظت از بناهای تاریخی، رسانه ها و چهره های فرهنگی و هنری دنیا و حتی موزه دارهای آمریکایی روبرو شد نشان داد که خود را چندان به موازین و کنوانسیون های دنیای در حفظ مراکز فرهنگی در صورت برخورد نظامی پایبند نمی ماند.

سرنوشت الواح هخامنشی در نزاع میان ایران و آمریکا

تنش ها میان ایران و آمریکا بالا گرفته است و در این شرایط 17 هزار لوح هخامنشی به عنوان اسناد دست اول از شیوه زیست هخامنشیان و مناسبات اداری و اجتماعی ایران دوره هخامنشی در موسسه شرق شناسی شیکاگو به جامانده است و قرار بود این الواح در چند مرحله به ایران مسترد شوند.

چندماه قبل موسسه شرق شناسی شیکاگو 1780 لوح هخامنشی را به ایران مسترد کرد و پیشتر نیز 300 لوح دیگر به کشورمان منتقل شد. اما حالا 17 هزار لوح هخامنشی در انتظار بازگشت به کشور است و با توجه به رای دادگاه عالی آمریکا مبنی بر تعلق این الواح به ملت ایران و لزوم بازگرداندن آن ها به کشور، احتیاج است تا در شرایط کنونی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به نمایندگی از دولت فرایند بازگرداندن این تعداد از آثار تاریخی متعلق به ایران را از شیکاگو تسریع کند.

پیشتر مدیران موسسه شرق شناسی شیکاگو در نشست موزه ملی ایران و در پاسخ به این سوال که آیا امکان بازگرداندن الواح هخامنشی به ایران در یک مرحله و بصورت کامل وجود دارد، اعلام نموده بودند که می توان در چند مرحله این آثار را به ایران منتقل کرد.

توجه به این نکته نیز ضروری است که موسسه شرق شناسی شیکاگو همان 1780 لوح مسترد شده به ایران را با مجوز وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا به ایران ارسال کرد و به نظر می رسد در شرایط فعلی که نگاه خصمانه ترامپ به ایران دو چندان شده است، بیم آن می رود که استرداد 17 هزار لوح هخامنشی متعلق به ملت ایران با کارشکنی روبرو گردد.

در این شرایط که مخاصمه آمریکا با ایران چندین برابر شده است و مقامات آمریکایی ایران را متهم به اقدام جنگی علیه آن کشور می نمایند، ضروری است وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تمهیدی بیاندیشد تا با اقدام فوری موسسه شرق شناسی شیکاگو را ملزم به بازگرداندن الواح هخامنشی در کوتاه ترین زمان ممکن و در یک مرحله نمایند.

براساس رای دادگاه عالی آمریکا الواح هخامنشی باید به ایران مسترد شوند و در این شرایط به نظر می رسد الواح هخامنشی بیش از هر نشان فرهنگی دیگر احتیاجمند استرداد به ایران هستند.

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

3ye.ir: مجله سایه | مجله خانه و خانواده، اطلاعات عمومی، اخبار روز

abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

منبع: صدای میراث
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 66481

به "سرنوشت الواح هخامنشی در نزاع میان ایران و آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت الواح هخامنشی در نزاع میان ایران و آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید