سریال هیولا به چه اتفاقات و موضوعاتی کنایه می زد؟

به گزارش مجله سرگرمی، روزنامه خراسان - مائده کاشیان: سریال هیولا به کارگردانی مهران مدیری در نمایش خانگی به انتها راه رسید. محبوب ترین ویژگی این سریال که در طول زمان پخش مورد توجه مخاطبان بود، کنایه ها و نقدها قصه به موضوعات واقعی بود که خارج از قصه رخ داده و مخاطب درباره آن ها پیش زمینه ذهنی داشت. طرح این موضوعات به زبان طنز هم باعث شده بود شوخی های انتقادی سریال بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

سریال هیولا به چه اتفاقات و موضوعاتی کنایه می زد؟

1. صندوق ذخیره فرهنگیان

دیگر کمتر کسی است که از ماجرای فساد اقتصادی بانک سرمایه و سوءاستفاده از پول های صندوق ذخیره فرهنگیان خبر نداشته باشد. مهران مدیری در سریال هیولا این موضوع را بهانه روایت قصه قرار داده و اشاره های واضحی به آن دارد. در سریال مؤسسه ای به نام خاف وجود دارد که مخفف خاک پای فرهنگیان است و ظاهراً ادعای خدمت به فرهنگیان را دارد، اما با دزدی و اختلاس، سپرده های معلمان را بالا کشیده است و بدهی آن ها را پس نمی دهد.

ماجرای اصلی سریال و دردسر های هوشنگ از همین آشنایی با موسسه خاف اتفاق می افتد و این موضوع نقش پررنگی در سریال دارد. بی تفاوتی مؤسسه به دزدی هایشان، بی مسئولیتی آن ها در قبال سپرده گذاران و دزدی و اعمال خلاف دیگر آن ها که به مرور رو می گردد، قصه را جلو برده و طنز تلخ سریال را تقویت نموده است.

2. مراسم حراج تهران

مراسم حراج تهران هر سال با حضور مجموعه داران هنری، برای خرید و فروش آثار هنر های تجسمی برگزار می گردد و همیشه زمزمه هایی درباره حواشی و پشت پرده های مراسم به گوش می رسد. سریال هیولا از حراج تهران هم غافل نمانده است. هوشنگ، کامروا و همکارانش سرمایه دارانی هستند که درکی از هنر ندارند، آنان برای جمع آوری ثروت به دنبال خرید آثار نقاشانی می گردند که مرگ شان نزدیک است و فوت آن ها می تواند باعث گردد قیمت تابلویی که خریده اند در حراج های بعدی بالا برود.

آن ها یک طبقه از زیرمجموعه خاف به نام گاخاف را به تابلو هایی که تا به حال خریده اند اختصاص داده و به آن جا به چشم گاوصندوق خاف نگاه می نمایند! هیولا کنایه های جالبی به ماجرای خرید و فروش تابلو های نقاشی در حراج دارد و به این بهانه لحظات کمدی مختلفی در قصه ایجاد شده است.

3. قانون پایستگی اعضای هیئت مدیره

در بسیاری از سازمان ها و نهادها، مدیرانی وجود دارد که همزمان مدیریت چند مجموعه را برعهده دارند یا اعضای هیئت مدیره شان تغییر نمی نماید و همان ترکیب به عنوان هیئت مدیره سازمان دیگری منصوب می شوند.

در مؤسسه خاف هم، اعضا در هیئت مدیره تمام زیرمجموعه های خاف حضور دارند و سمت شان تغییری نمی نماید با این که کار هریک از زیرمجموعه ها متفاوت است و با اسم مخفف شناخته می شوند، اما هیئت مدیره خاف هر زمان که قصد دارند برای زیرمجموعه ای، هیئت مدیره مشخص نمایند، به طرز کمیکی فقط محل نشستن خود را تغییر می دهند و صندلی شان را عوض می نمایند، اما ترکیب تغییری نمی نماید و حتی جلسه معارفه هم می گذارند! طرح این شوخی ها در قصه، طعنه ای به ناشایستگی اعضا و فرصت طلبی آن ها می زند.

4. اختلاسگران چندهزار میلیاردی

در سال های اخیر وقتی بحث فساد اقتصادی به میان می آید، نمی گردد نامی از محمودرضا خاوری و بابک زنجانی نبرد. این دو چهره که به دلیل فساد های اقتصادی چند هزار میلیاردی شان، در میان مردم شناخته می شوند در معرض نقدها سریال قرار گرفته اند.

خاوری و زنجانی که در سریال با نام مخفف م. خ و ب. ز از آن ها یاد می شوند، مدتی در مؤسسه خاف کار می کردند و به قول خودشان این مؤسسه باعث شده برای خود در عرصه تجارت اسم ورسمی دست وپا نمایند! این شخصیت ها در قصه چندان موضوع ندارند و در دو یا سه سکانس، با شوخی هایی کنایه آمیز به آن ها اشاره می گردد.

5. جنگل خواری

هر از گاهی اخباری درباره تخریب جنگل ها و درختان، با هدف ساخت ویلا و ساخت وساز های بی رویه و غیرقانونی، شنیده می گردد و این پدیده ای است که در سال های اخیر باعث تخریب جنگل ها شده است.

مسئله جنگل خواری یکی دیگر از معضلاتی ا ست که در سریال هیولا به آن پرداخته شده است. شرکت یاران جنگل که آن هم به نوعی جزو خاف است، به صورت اسمی با هدف حمایت از محیط زیست تأسیس شده، اما در عمل جنگل خواری می نماید و با ساختن ویلا، جنگل ها را نابود می نماید. استفاده از هوشنگ به عنوان مدیرعامل این شرکت و سوءاستفاده های کامروا از این شرکت، ماجرا های بامزه ای را در قصه رقم زد.

6. ژن های خوب

سریال هیولا کنایه های متعددی هم به ژن های خوب و افرادی دارد که با وجود سن کم و نداشتن صلاحیت کافی، اما تنها به برکت داشتن پدری بانفوذ، مسئولیت های مهمی برعهده گرفته اند و روی صندلی ریاست نشسته اند.

رئیس هیئت مدیره خاف جوانی به نام ارژنگ نوردیده است که به خاطر پدرش توانسته مسئولیت بگیرد. هوشمند کامروا هم حتی نمی توانست درس های مدرسه اش را پاس کند و دانشگاه قبول گردد! اما دکترایش را گرفته بود و پدرش کامران کامروا صندلی ریاست صندوق را برایش در نظر داشت. مسئله ژن خوب تا به حال در فیلم و سریال ها هدف طعنه و کنایه بوده است و در هیولا تازگی ندارد.

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

3ye.ir: مجله سایه | مجله خانه و خانواده، اطلاعات عمومی، اخبار روز

abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

منبع: زندگی امروز
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 47478

به "سریال هیولا به چه اتفاقات و موضوعاتی کنایه می زد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سریال هیولا به چه اتفاقات و موضوعاتی کنایه می زد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید