معرفی فیلم های بخش مسابقه بین الملل جشنواره جهانی فجر

به گزارش مجله سرگرمی، برگزارکنندگان جشنواره جهانی فیلم فجر اسامی فیلم های بلند بخش سینمای سعادت (مسابقه بین الملل) سی و پنجمین دوره این رویداد سینمایی را اعلام کردند.

معرفی فیلم های بخش مسابقه بین الملل جشنواره جهانی فجر

به گزارش خبرنگاران به نقل از ستاد خبری جشنواره دنیای فیلم فجر، 15 فیلم بلند در بخش رقابتی سینمای سعادت (مسابقه بین الملل) این دوره جشنواره به نمایش درمی آیند.

در بخش فیلم های بلند، فیلم لهستانی کوری (Blindness) به کارگردانی ریشارد بوگایسکی، مادر (Mother) ساخته ریری ریزا از اندونزی، تبعیدی (Exiled) به کارگردانی داویس سیمانیس از لتونی، فیلم بلغارستانی گلوری (Glory) ساخته کریستینا گروزیوا و پِتار والچانوف، فیلم کلمبیایی گناهکاران (Guilty Men) به کارگردانی ایوان دی گائونا، فیلم روسیایوان (Ivan) ساخته آلیونا داویدووا، فیلم چینی آقای بی دردسر (Mr. No Problem) به کارگردانی فنگ می، بال های پدرم (My Fathers Wings) ساخته کیوانچ سِزار از ترکیه، فیلم فرانسوی پاریس سفید (Paris La Blanche) به کارگردانی لیدیا تِرکی، فیلم اسپانیایی کواترتندتا (Quatretondeta) ساخته پول رودریگز، سوفیچکا (Sofichka) به کارگردانی از روسیه، فیلم آرژانتینی شب دراز فرانسیسکو سانکتیس (The Long Night of Francisco Sanctis) ساخته فرانسیسکو مارکس و سه فیلم ایرانی نگار (Negar) به کارگردانی رامبد جوان، سرانجام رؤیاها (The End of Dreams) ساخته محمدعلی طالبی و خانه/ ائو (Home) به کارگردانی اصغر یوسفی نژاد، رقابت می کنند.

در خلاصه داستان فیلم کوری آمده است: بخش مبهم و تیره وتاری از زندگی جنایتکاری در دوران استالین با نام جولیا بریستایگر که به لونای خونخوار شهرت دارد چون در جریان بازپرسی هایش، زندانیان را با نهایت بی رحمی شکنجه می کرد.

ریشارد بوگایسکی کارگردان کوری در اواسط دهه 1970 به استودیوی ایکس آندری وایدا ملحق شد. وقتی در سال 1982 فیلم او با عنوان بازپرسی توقیف شد و پلیس مخفی به آزار و اذیت او پرداخت، بوگایسکی به کانادا مهاجرت کرد و در سینما و تلویزیون آن جا مشغول به کار شد. او در سال 1995 به لهستان بازگشت و فعالیت های سینمایی اش را در زادگاهش از سر گرفت. کوری جدیدترین فیلم بوگایسکی است که سال گذشته در بخش سینمای دنیا معاصر در جشنواره بین المللی تورنتو روی پرده رفت.

در خلاصه داستان فیلم مادر می خوانیم: وقتی پای زن دیگری به زندگی شوهر اتیرا باز می گردد او زندگی اش را تباه شده می بیند. اتیرا که در زمانه و فرهنگی به سر می برد که تعدد زوجات پذیرفته شده است، به تنهایی با غم و اندوه و احساس حقارتش سر می کند.

ریری ریزا با فیلم مادر که آن را بر اساس یک داستانی حقیقی ساخته است، پیش از این به جشنواره فیلم اندونزی 2016 و جشنواره بین المللی فیلم های سینمای آسیا وِزول (شهری در فرانسه) 2017 رفت و با جوایز مختلفی به خانه بازگشت. ریزا این فیلم را ادای احترامی به زنان مقتدر و قوی می داند که به خانواده ایمان دارند و آن را به مادر تازه درگذشته اش تقدیم کرده است.

تبعیدی درباره اولریش جراح ارتش آلمان است که در آخرین سال جنگ دنیای اول برای بازدید به آسایشگاهی دورافتاده در لتونی فرستاده می گردد؛ آسایشگاهی که در آن از مجروحان جنگی نگهداری می گردد و هدفش بهبودی شرایط روانی سربازانی است که مدت طولانی را در میدان جنگ گذرانده و دچار آسیب های روحی شده اند. در این میان، اولریش با پسری جنگلی روبه رو می گردد و می کوشد او را هم درمان کند، اما شرایط سخت تر از آن چیزی است که در ابتدا به نظر می رسد.

تبعیدی اولین فیلم داستانی داویس سیمانیس است که فعالیت های کارگردانی اش را از سال 2006 با مستند کوتاهی با عنوان Version.LNO آغاز کرد و پس از آن، چهار مستند بلند را به کارنامه فیلم سازی اش افزود. تبعیدی با بودجه ای چهارصد هزار یورویی تولید شده است. تبعیدی در بخش مروری بر سینمای منطقه بالتیک جشنواره دنیای فجر نیز روی پرده می رود.

گلوری درباره یک کارگر گوشه گیر راه آهن در بلغارستان است که میلیون ها پول نقد پیدا می کند و آن ها را به پلیس تحویل می دهد. وقتی یولیا استایکووا از وزارت ترابری تصمیم می گیرد از او به عنوان ابزاری برای گریز از رسوایی فسادش بهره ببرد، زندگی ساده کارگر قربانی هرج ومرج دیوان سالاری می گردد.

گلوری سومین فیلم بلند کریستینا گروزیوا و پِتار والچانوف است که پیش از این با دیگر فیلم های بلند و کوتاه و مستندشان به جشنواره های متعددی راه پیدا کرده و بسیار مورد تحسین قرار گرفته اند. این فیلم دومین قسمت از سه گانه بریده های جراید این زوج پیروز فیلمساز است که با رویکردی واقع گرا و اجتماعی در بلغارستان معاصر به بررسی مضامینی چون فساد، اختلاف های طبقاتی و تقسیمات شهری/ روستایی می پردازد. گلوری که با بودجه ای 260 هزار یورویی ساخته شده، تا امروز به جشنواره های متعددی، از جمله لوکارنو، لوگزامبورگ، مینسک، دوبلین و… رفته و در اغلب آن ها جوایزی برای سازندگانش به ارمغان آورده است.

در خلاصه داستان فیلم گناهکاران آمده است: ماریانا که ویلینگتن دل باخته اوست، در حال تدارک ازدواجش با رنه، پسرعموی نامزد سابقش، است. ویلینگتن می کوشد دوباره قلب ماریانا را به دست بیاورد و هم زمان شایعه هایی درباره دزدی به گوش می رسد که منجر به مرگ های خشونت باری در شهر شده است.

ایوان دی گائونا (که پیش از این سه فیلم کوتاه ساخته و در تلویزیون هم فعال بوده) عقیده دارد اولین تجربه کارگردانی اش محصولی از عشق است و به زمانی برمی گردد که شیفتگی او به سینما از آن آغاز شده است. از قرار معلوم زمانی که او در رشته مهندسی راه و ساختمان تحصیل می کرده، باشگاه فیلمی را با هدف آشنایی با دختری راه اندازی می کند که دوستش داشته است. دختر او را ترک می کند ولی عشق ایوان به سینما باقی می ماند و گروهی از دوستان، که با کمک آن ها ساختن ویدئوکلیپ و فیلم های کوتاه را آغاز می کند.

ایوان درباره مردی به نام ایوان است که در شهر کوچکی در روسیه زندگی می کند و راننده آمبولانس است. زندگی او با زندگی اطرافیانش تفاوتی ندارد و او هم مثل خیلی از هم نسلی هایش مدت هاست که تغییر خود یا وضع موجود کشورش را فراموش کرده است. ایوان روزی دختری را دیدار می کند که امید تغییر را در او زنده می کند.

آلیونا داویدووا که متولد 1977 و فارغ التحصیل مدرسه سینمایی گراسیموف مسکو در سال 2007 است، با فیلم ایوان اولین اثر بلند کارنامه اش را تجربه کرده است. این فیلم اولین نمایش آسیایی اش را در جشنواره بین المللی فیلم فجر تجربه می کند.

در خلاصه داستان فیلم آقای بی دردسر می خوانیم: دینگ وویوآن مدیر مزرعه شوهوآ است که خارج از شهر قرار گرفته است و مشترکاً به اعضای خانواده ژو تعلق دارد. وویوآن قراردادی یک ساله دارد که شش ماه از آن گذشته است اما مزرعه هم چنان ضرر می دهد و شایعه هایی شنیده می گردد که وویوآن دستمزد کارگران را هم پرداخت نکرده است.

فنگ می که فیلم نامه نویس صاحب نامی است با درام 144 دقیقه ای آقای بی دردسر که سیاه وسفید است، در مقام کارگردان هم آغازی کاملاً متفاوت را برای خودش رقم زده است. او سال گذشته با آقای بی دردسر به جشنواره فیلم اسب طلایی رفت که در نهایت جوایز بهترین بازیگر مرد (وی فان) و بهترین فیلم نامه اقتباسی (فنگ می و شی هوآنگ) را برای سازندگانش به ارمغان آورد.

بال های پدرم درباره یک کارگر ساختمان سن وسال دار است که پس از شناسایی یک تومور بدخیم، مجبور می گردد بر خلاف تمام همقطارانش قید همه برنامه هایش برای آینده را بزند.

کیوانچ سِزار کارگردان فیلم بال های پدرم ابتدا مهندسی خواند ولی بعد به ایتالیا رفت و به عنوان تدوینگر وارد عرصه فیلمسازی شد. او در سال 2009 به ترکیه برگشت و تدوینگری آثار تلویزیونی و مستندها را در کشور خودش ادامه داد. او که پیش از این چند فیلم کوتاه و مستندی با عنوان بچه های تورابدین (2009) را در کارنامه دارد، با اولین فیلم بلند داستانی اش به جشنواره های پرشماری رفته و از بعضی دست پر بازگشته است، از جمله پنجاه ویکمین جشنواره بین المللی کارلووی واری، چهلمین جشنواره بین المللی سائو پولو و…

پاریس سفید درباره ریکیا است که در هفتاد سالگی تصمیم می گیرد دهکده اش در شمال الجزایر را ترک کند و به پاریس برود. او به تنهایی راهی سفری در دریای مدیترانه می گردد تا شوهرش را به خانه برگرداند. او که چیزی جز آدرس یک هتل ندارد با کمک دوستان جدیدش در نهایت شوهر را در حومه شهر پیدا می کند. اما قهرمان او به یک غریبه بدل شده است.

لیدیا تِرکی که فیلم نامه نویس و کارگردانی از نژاد الجزایری است، پیش از نشستن روی صندلی کارگردانی، سمت های مختلفی را در پشت صحنه و فیلم سازی تجربه کرده است. پاریس سفید اولین فیلم بلند داستانی تِرکی است که پیش از این، یک فیلم کوتاه و دو مستند ساخته است. او سال گذشته با این فیلم در بخش رقابتی فیلم های اول جشنواره شب های سیاه تالین (در استونی) حاضر شد.

در خلاصه داستان فیلم کواترتندتا می خوانیم همسر توماس می میرد ولی به او اجازه نمی دهند که جسم همسرش را به خاک بسپارد چون خانواده زن می خواهند او در زادگاهش پاریس دفن گردد. از این رو توماس جسد را می دزد تا بتواند طبق خواسته همسرش، وی را در کواترتندتا دفن کند که دهکده کوچکی در منطقه آلیکانته اسپانیا است.

پول رودریگز که پیش از این در پروژه های سینمایی مختلفی دستیار اول کارگردان بوده، با کواترتندتا اولین فیلمش را در مقام نویسنده و کارگردان تجربه کرده است. این فیلم در جشنواره فیلم اسپانیایی مالاگا، تندیس بهترین فیلمبرداری را برای کارلس گوسی به ارمغان آورد.

در خلاصه داستان فیلم سوفیچکا آمده است: سوفیچکا پس از بیست سال غیبت به روستای زادگاهش در آبخاز گرجستان برمی گردد. دیدار دوباره خانه و دیدار با اهالی روستا، مجموعه ای از خاطرات و زندگی گذشته را در مقابل چشمان سوفیچکا قرار می دهد؛ از ازدواجش با روفوس، خیانت همسایه، سال های سخت جنگ، تبعید به سیبری و… اما با وجود همه این تجربه های طاقت فرسا، سوفیچکا هنوز به آدم ها و زندگی باور دارد و خاطره همسر جوان مرگ شده اش را زنده نگه داشته است.

اولین فیلم بلند کارنامه کایرا کووالِنکو درامی نوستالژیک است در ستایش زندگی و امید و عشق. اثری که فیلم نامه اش بر اساس داستانی از فاضل اسکندر و با مشارکت دو فیلم نامه نویس دیگر علاوه بر خود کووالنکو نوشته شده است.

داستان شب دراز فرانسیسکو سانکتیس سال 1977 در بوئنوس آیرس روی می دهد. فرانسیسکو سانکتیس مرد خانواده ای است که زندگی آرام و بی دردسری دارد. او روزی از مأموریت آدم ربایی سربازان دیکتاتوری حاکم باخبر می گردد و در مدت زمان کوتاهی که باقی مانده است باید مهم ترین تصمیم زندگی اش را بگیرد: آیا او باید زندگی خودش را به خطر بیندازد تا زندگی آدم های بی گناهی را نجات دهد؟

اولین فیلم بلند داستانی کارنامه فرانسیسکو مارکس (که پیش از این دو فیلم کوتاه و یک مستند بلند ساخته) و آندرئا تِستا (که پیش از این سه فیلم کوتاه را کارگردانی کرده) پیروزیت های قابل توجهی را به دست آورده است. شب دراز فرانسیسکو سانکتیس پس از نمایش در جشنواره فیلم کن 2016 و رقابت برای تصاحب دوربین طلا و جایزه بخش نوعی نگاه، به جشنواره های هامبورگ و همپتنز رفت و دست آخر چهار جایزه از جمله بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد را از جشنواره بین المللی سینمای مستقل بوئنوس آیرس دریافت کرد.

نگار داستان نگار، دختر خانواده ای نیمه مرفه و اصیل است. پدر لوطی او در یک معامله اقتصادی شکست می خورد و به دلیل فشارهای زیاد می میرد. البته این تحلیل پلیس از مرگ پدر است و نگار آن را باور ندارد. از این رو او تصمیم می گیرد روزهای سرانجامی زندگی پدرش را مرور کند تا شاید به اصل ماجرا پی ببرد.

جوان که پیش از این فیلم های اسپاگتی در هشت دقیقه، پسر آدم، دختر حوا و ورود آقایان ممنوع را در کارنامه دارد، اولین نمایش دنیای فیلمش را در جشنواره بین المللی فجر پشت سر خواهد گذاشت. نگار جواهریان، محمدرضا فروتن، مانی حقیقی و آتیلا پسیانی از بازیگران این فیلم هستند.

در خلاصه داستان فیلم سرانجام رؤیاها آمده است: پسربچه ای که با خانواده اش در یکی از روستاهای شاقتصادی کشور زندگی می کند، علاقه شدیدی به اسبی پیدا می کند که تازه وارد خانه شان شده است. اشتباهی از پسر سر می زند و مسئله ای به وجود می آید اما او مشکل را از خانواده اش پنهان می کند و همین موضوع باعث گسترش گرداب دردسرها می گردد.

محمدعلی طالبی فیلم ساز کهنه کاری است که بیش تر با آثارش درباره بچه ها و نوجوانان شناخته می گردد. او که فعالیت های هنری اش را از سال 1356 با دستکمک کارگردان در تلویزیون و مستندسازی آغاز کرده است تا امروز فیلم هایی مانند چکمه، کیسه برنج، تیک تاک، تو آزادی، باد و مه، دیوار و… را ساخته و به جشنواره های دنیای مهمی مانند برلین، مونترال، تورنتو، توکیو، لندن و… رفته و جوایزی را هم به دست آورده است.

در خلاصه داستان خانه/ ائو می خوانیم: مردی از دنیا رفته است و همه دور جسدش جمع شده اند. متوفی وصیت کرده است جسدش را در اختیار دانشکده پزشکی به منظور استفاده علمی قرار دهند اما دخترش به شدت مخالف است.

سی و پنجمین جشنواره دنیای فیلم فجر، 8-1 اردیبهشت 1396(21 تا 28 آوریل 2017) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می گردد.

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

3ye.ir: مجله سایه | مجله خانه و خانواده، اطلاعات عمومی، اخبار روز

abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 65666

به "معرفی فیلم های بخش مسابقه بین الملل جشنواره جهانی فجر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی فیلم های بخش مسابقه بین الملل جشنواره جهانی فجر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید