پرداخت یاری هزینه تحصیلی به دانشجویان معلول دانشگاه های دولتی

به گزارش مجله سرگرمی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ماده 9 قانون حمایت از حقوق معلولان درخصوص آموزش رایگان این افراد، گفت: دانشجویان معلول دانشگاه های دولتی سال جاری برای نخستین بار یاری هزینه تحصیلی دریافت می نمایند.

پرداخت یاری هزینه تحصیلی به دانشجویان معلول دانشگاه های دولتی

به گزارش خبرنگاران، محمد شریعتمداری در مراسم روز جهانی معلولان که در مرکز همایش های برج میلاد برگزار گردید، ضمن تبریک این روز به همه معلولان اضافه کرد: موضوع معلولیت و معلولان در کشور احتیاجمند اقدامی جمعی و اجتماعی است که ضروری است همه آحاد جامعه با آن همراهی نمایند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بر پایه عدالت خواهی علاقه مند است تا افراد دارای معلولیت را در جامعه مشارکت دهد، اظهار کرد: هنوز جامعه ایران درخصوص توانمندی معلولان توجیه نیست. اگرچه مناسب سازی محیط و اقدامات شهرداری در این خصوص ضرورت است اما مهم مناسب سازی افکار و اندیشه های مردم است. این کار احتیاجمند ایجاد ظرفیت ها و همکاری نهادهای مختلف از جمله صداوسیما است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تنها بینش و فرهنگ اسلامی ما در این زمینه کافی نیست، توضیح داد: این نگاه باید تبدیل به یک فرهنگ در جامعه گردد. واقعیت این است که جامعه ما با حالت ایده آل فاصله دارد و نباید فراموش کنیم که فاصله ما با معلولیت تنها یک لحظه است.

شریعتمداری با اشاره به اینکه بهبود زندگی معلولان احتیاجمند مطلع سازی همه آحاد جامعه است، اضافه کرد: هفته معلولان فرصت خوبی است تا به معضلات این گروه بپردازیم. امشب نیز بسیاری از معلولان از مشکل اشتغال، مسکن و ... صحبت کردند. با این وجود خوشحالیم که قانون حمایت از معلولان امروز به تصویب رسیده است.

به گفته وزیر تعاون، تمام آیین نامه های مربوط به این قانون نیز در کمیسیون اجتماعی دولت به تصویب رسیده و به زودی اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: براساس ماده 9 این قانون همه افراد دارای معلولیت که در دانشگاه های دولتی تحصیل می نمایند می توانند یاری هزینه تحصیلی نیز دریافت نمایند و این اتفاق برای اولین بار از روز دانشجوی امسال محقق خواهد شد. همچنین پرداخت یاری هزینه معیشت به بیش از 191 هزار و 500 خانوار دارای معلولیت شدید و خیلی شدید به شکل ماهانه براساس بُعد خانوار پرداخت می گردد.

شریعتمداری در ادامه به افزایش حق پرستاری بیماران ضایعه نخاعی از 200 هزار تومان به 554 هزار تومان برای 27 هزار نفر از اول آبان ماه امسال اشاره نمود و گفت: یارانه مراکز شبانه روزی نیز که در دی ماه گذشته از 660 هزار تومان به 770 هزار تومان افزایش یافته بود امسال به 920 هزار تومان رسید و در آبان ماه امسال به حساب این مراکز واریز شد.

به گفته شریعتمداری، 1057 منزل مسکونی نیز به معلولان طی این هفته واگذار می گردد که از خبرهای خوش وزارت رفاه به معلولان به مناسبت هفته معلولان بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به معافیت 50 درصدی مالیاتی والدین دارای فرزند معلول نیز اشاره نمود و گفت: تا این لحظه هر شش آیین نامه مربوط به قانون حمایت از حقوق معلولان به تصویب رسیده و به زودی اجرایی می گردد.

وی همچنین گفت: سال گذشته برای اجرای کامل این قانون به 12.5 میلیارد تومان منابع احتیاج داشتیم که در بودجه امسال تنها 1100 میلیارد تومان برای اجرای قانون پیش بینی شده است. همچنین سال آینده تنها برای اجرای وظایف سازمان بهزیستی برای اجرای قانون مذکور به حدود 15 هزار میلیارد تومان منابع احتیاج داریم.

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

3ye.ir: مجله سایه | مجله خانه و خانواده، اطلاعات عمومی، اخبار روز

abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 61477

به "پرداخت یاری هزینه تحصیلی به دانشجویان معلول دانشگاه های دولتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرداخت یاری هزینه تحصیلی به دانشجویان معلول دانشگاه های دولتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید