چالش پیرامون اعلام شرایط سفید در هتل ها

به گزارش مجله سرگرمی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، چالش پیرامون اعلام شرایط سفید در هتل ها وجود دارد.

چالش پیرامون اعلام شرایط سفید در هتل ها

داستان چیست؟

استاندارد خدمات در هتل های ایران و مقایسه آن با کشورهای دیگر همواره محل بحث و انتقاد بوده است. حالا مساله کرونا و رعایت اصول بهداشتی وابسته به آن هم به چالش قبل اضافه شد. ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حالیکه هفته گذشته در جلسه ای مشورتی با نمایندگان تشکل های خصوصی، از بازگشایی تدریجی تاسیسات گردشگری اطلاع داد، گفت: اگر هتلی باز می شود، این وزارتخانه باید در جریان باشد تا روی خدمات بهداشتی و استاندارد در آن مجموعه نظارت بشتری اعمال کند. هرچند مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران چنین نظارت و کنترلی را شدنی نمی داند.

عباس بیدگلی که یکی از حاضران آن نشست مشورتی بوده، گفت: رأی به بازگشایی هتل ها داده شد، درحالیکه هتل ها هرگز با دستور رسمی تعطیل نشده بودند و تصمیم گیری ها در این باره کاملا استانی و منطقه ای بود. حالا همین رویه در بازگشایی ها باید پیش گرفته شود.

او با اشاره به تشتت آرا در ارتباط با تدوام تعطیلی هتل ها اظهار کرد: در این مورد با پارادوکس روبرویم؛ در سیستم هتلداری نمی توان یک بنا را برای مدت طولانی تعطیل نگه داشت، هزینه استهلاک و نگهداری بنا بیشتر خواهد شد. از طرفی، باز بودن هتل ها هم کم دردسر ندارد، نیروی انسانی را باید 24 ساعته مستقر کرد و حقوقش را هم پرداخت، درحالی که مسافری نیست تا این هزینه ها تامین شود.

بیدگلی اضافه نمود: برای همین به معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری پیشنهاد شد در ارتباط با بازگشایی هتل ها دستور کشوری صادر نکند و تصمیم در این مورد را با توجه به شرایط هر منطقه به مقامات استانی محول کند و اجباری در بازگشایی ها مقرر نشود. این مساله کاملا اختیاری باشد تا هتل ها با توجه به توان و امکانات خود، پذیرش مسافر را شروع نمایند.

او با اشاره به پروتکل بازگشایی اماکن اقامتی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تدوین نموده، گفت: آن پروتکل بیشتر بر رعایت اصول بهداشتی تاکید دارد، برخی از سازمان های بین المللی هم پروتکل هایی را تنظیم نموده که محتوای کلی دارد، بنابراین هتلداران به مقتضای شرایط خود دست به تهیه پروتکل هایی زده اند که بیشتر بر فاصله گذاری و رعایت بهداشت تاکید دارد. ما از هتلداران خواهش نموده ایم با نیمی از ظرفیت، پذیرش مسافر داشته باشند یا هر اتاق استفاده شده را تا 24 ساعت بعد در اختیار مسافر دیگری قرار ندهند و یا در هر اتاق فقط یک نفر اقامت داشته باشد، که البته در عمل اتاق ها بیشتر از این زمان خالی می ماند.

مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران همچنین از اضافه شدن آیتم مواد ضدعفونی نماینده به وسایل هتل اطلاع داد و اضافه نمود: جامعه هتلداران با شرکتی مذاکره نموده تا ژل ضدعفونی نماینده را با تیراژ بالا برای مصرف هتل ها فراوری کند. این آیتم همانند شامپو و خمیردندان به تعداد نفرات به اتاق ها اضافه می شود، البته آیتم ضروری برای هتل ها نیست ولی کوشش می شود این مورد را به همه هتل ها اضافه کنیم.

بیدگلی درباره چگونگی کنترل و نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی بویژه در فضاهای عمومی هتل ها اظهار کرد: نمی توان کنترل کرد، اصلا چنین امکانی وجود ندارد، نه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و نه وزارت بهداشت چنین امکان و نیرویی را ندارند. ما از همه هتلداران خواهش کردیم رعایت نمایند. بیشتر از این از عهده کسی برنمی آید. مگر ناوگان حمل و نقل شهری در هر نوبت استفاده، ضدعفونی می شود؟ آیا قطار و هواپیما مدام زیر کنترل و درحال ضدعفونی هستند؟ فرمولی برای نظارت و کنترل در خصوص خاص ویروس کرونا وجود ندارد.

او اضافه نمود: این مساله بیشتر به خود مردم بر می شود؛ اگر ضرورت ندارد، سفر نروند و اگر ناچارند سفر بروند، حتی هنگام اقامت در هتل پنج ستاره، ملحفه شخصی و مواد ضدعفونی نماینده و بهداشتی همراه داشته باشند و دائما مصرف نمایند.

مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران ادامه داد: ما برخلاف میل باطنی کوشش می کنیم مردم را متقاعد کنیم فعلا سفر غیرضروری نروند و اگر مجبورند بروند حداقل های پروتکل ها را رعایت نمایند. در موضوع کرونا، خودمسؤولیتی مهم تر از هر نوع نظارتی است.

بیدگلی درباره این که هتل های زنجیره ای بین المللی مثل هیلتون فارغ از اقدامات دولت ها و سازمان های جهانی برای نجات برند و اعتبار خود، درحال تنظیم پروتکل های ویژه و برداشتن گام های جدی تر به منظور حفظ مشتری هستند، و آیا این مساله در ایران نمود دارد، گفت: این یک مساله ریشه ای است. حدود چهار دهه است که هتل زنجیره ای در ایران ایجاد نشده است، آن هایی هم که فعالند به قبل از انقلاب برمی گردند و بیشتر حالت خصولتی یا دولتی دارند. سوال این است برای این هتل ها چقدر رعایت استاندارد خدمات اهمیت دارد که حالا مدیریت بحران اهمیت داشته باشد؟ همواره روی این موضوع بحث نموده ایم که در ایران به هتل های زنجیره ای احتیاج داریم. در جهان این هتل ها حرف اول را می زنند، ولی فعلا ترجیح ما این است که هر کسی کار خود را انجام دهد.

او تاکید نمود: دولت نمی تواند رعایت پروتکل را اجبار کند، برای همین در کشورهای دیگر شاهدیم هتل های زنجیره ای برای حفظ برند و تصویرسازی دست به اقدامات منحصربه فردی در جریان کرونا زده اند و پروتکل و استانداردهای خود را دارند.

وی درباره چالش پیرامون اعلام شرایط سفید در هتل ها اضافه نمود: البته در ایران هم برخی هتل ها کارهای خوبی نموده اند و اقدامات برخی هم شکل نمادین داشته باشد. اما این که فکر کنیم این حرکت ها برآمده از استراتژی خاصی بوده، خیر، اینطور نبوده است.

بیدگلی از نحوه برخورد با صنعت گردشگری و هتلداری در کشور در بحران کرونا نیز انتقاد کرد و با بیان اینکه برخلاف سخنرانی های مسئولان، به وقت بحران حمایتی از این صنعت نمی شود و همین مساله سبب کناره گیری برخی سرمایه گذاران از گردشگری و هتلداری شده است، اظهار کرد: متاسفانه تا وقتی نگاه دولت به گردشگری مثل فروشگاه کیف و کفش باشد و هر دو را به یک میزان مورد حمایت قرار دهد، نمی توان انتظار تغییر داشت. تعطیلی یک فروشگاه کیف و کفش، اقتصاد کلان کشور را با بحران و خطر روبرو نمی کند، اما تعطیلی صنعت گردشگری یعنی خدشه ای به اقتصاد کشور. اگر دنبال استراتژی برای نجات اقتصاد هستند حتما باید از گردشگری حمایت نمایند. شرایط نفت و مالیات که معین است، گردشگری بهترین راه کسب درآمد می تواند باشد، باید این بخش خدماتی را سرپا نگه داشت و نیروی انسانی آن را که کارشناس و متخصص است، حفظ کرد.

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

3ye.ir: مجله سایه | مجله خانه و خانواده، اطلاعات عمومی، اخبار روز

abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

منبع: همگردی
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 89825

به "چالش پیرامون اعلام شرایط سفید در هتل ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش پیرامون اعلام شرایط سفید در هتل ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید