کاشی کاری؛ یادگاری کهن از سرزمین ایران

به گزارش مجله سرگرمی، کاشی کاری مدت زیادی است که برای تزئین و جلوه دادن به ساختمان­ ها مورد استفاده قرار می گیرد. مثلا اگر هنر معماری اصفهان را دیده باشید، حتما این نکته را متوجه شده اید که کاشی کاری سنتی ایرانی، بخشی جدانشدنی از زیبایی بناهای باشکوه این شهر است. مدل معماری اصفهان که آن را به نوعی می توان از نوع معماری اسلامی دانست، در بسیاری از بناهای تاریخی دیگر مانند مساجد و ساختمان های اعیانی هم تکرار شده است. ولی نکته قابل توجه، نقش غیرقابل انکار کاشی کاری در معماری این بناها است. کاشی کاری سبک های کاری متفاوتی از قبیل کاشی معرق، کاشی مَعقِلی، کاشی هفت رنگ، مقرنس و مشبک دارد که در مقالات بعدی روی وبلاگ کبال به آنها خواهیم پرداخت.

کاشی کاری؛ یادگاری کهن از سرزمین ایران

قیمت نصب کاشی و سرامیک در سال 1397 چقدر است؟

صنعت کاشی کاری امروز

از بناهای تاریخی که بگذریم، امروزه از کاشی کاری در نمای داخلی ساختمان­ های مسکونی، تجاری و همچنین نمای بیرونی آنها استفاده می شود. علاوه بر زیبایی و تنوع، مقاومت بالای لعاب روی کاشی در برابر رطوبت و حرارت در کنار داشتن قیمتی به مراتب کمتر از سنگ و سایر نماهای خارجی مانند کامپوزیت از عواملی هستند که سازندگان ساختمان را به سمت استفاده از کاشی سوق می دهند. کاشی کاری یکی از مراحل نازک کاری ساختمان است و معمولا بعد از گچ کاری انجام می شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و صنعت ساختمان، بنا را با استفاده از نرم افزارهای معماری شبیه سازی می کنند و به وسیله آن می توان مناسب ترین نوع و طرح کاشی را انتخاب کرد. بگذارید اول با ساختار کاشی آشنا شویم.

کاشی کاری سبک های کاری متفاوتی از قبیل کاشی معرق، کاشی مَعقِلی، کاشی هفت رنگ، مقرنس و مشبک دارد.

کاشی از چه جنسی است؟

کاشی یک نوع سنگ مصنوعی است و ضخامتی چند میلی متری دارد. این سنگ، از دو بخش خشت زیرین و رویه لعابی تشکیل شده است. جنس بخش خشت زیرین کاشی از نوع خاک است و قسمت رویه لعابی آن از شیشه و اکسیدهای فلزی و معدنی تشکیل می شود که مانند شیشه صاف و صیقلی است. در صنعت ساختمان به غیر از کاشی، گاهی از سرامیک هم برای نماکاری استفاده می ­شود. این دو متریال، تفاوت­ هایی نسبت به یکدیگر دارند. اما فزونی کاشی نسبت به سرامیک در جذب آب است. کاشی­ ها جذب آب بالایی دارند؛ اما از طرفی برای جذب آب پایین و استحکام بالا از سرامیک­ ها در کف استفاده می­ کنند.

مزایای کاشی کاری چیست؟

  • کاشی های ساختمانی قابل شستشو هستند.
  • دوام بالایی دارند.
  • در برابر نور خورشید مقاوم هستند.
  • در برابر مواد شیمیایی مقاوم هستند.

چسباندن کاشی با چسب یکی از روش های سریع کاشی کاری است.

ابزار مورد نیاز کاشی کاری

کاشی کاری به مانند تمام کارهای ساختمانی دیگر، نیازمند ابزار و وسایل مخصوص به خود است. اگر به طور کلی بخواهیم به ابزارهای این کار اشاره کنیم، می توان موارد زیر را نام برد.

  • دستگاه برش
  • تراز
  • شلنگ تراز
  • گونیا
  • ریسمان
  • متر
  • چکش پلاستیکی

کاشی کاری سرویس بهداشتی برای دکوراسیون ایده آل

جهت استفاده از خدمات کاشی و سرامیک ساختمان کلیک کنید

شلنگ تراز؛ اولین ابزار مورد نیاز کاشی کاری

همان طور که کاشی کاران می گویند، اولین کار در کاشی کاری را شلنگ تراز انجام می دهد؛ شلنگ تراز همان گونه که از اسمش پیدا است، چیزی شبیه شلنگ آب است البته با قطر کمتر. به طور کلی به کمک این ابزار، چهار طرف یک محوطه را تراز می کنند تا کاشی های کف هم سطح شوند و به قول کاشی کارها پستی بلندی نداشته باشند.

کاربرد تراز در کاشی کاری

این ابزار هم مطابق نامش کارایی دارد. از تراز برای تراز یا میزان بودن کاشی استفاده می ­شود. لذا این ابزار تنها برای مشخص شدن تراز یک کاشی به کار می رود. کار کردن با این ابزار بسیار ساده است؛ تراز را روی سطح مورد نظر قرار می دهند و با استفاده از مایع و حبابی که درون مایع واقع شده است، زاویه سطح را می سنجند. اگر حباب دقیقا در وسط محفظه ثابت شد، یعنی اینکه سطح کاملا صاف و به اصطلاح تراز است.

ریسمان کاشی کاری

برای تراز بودن چند کاشی مجاور از ریسمان استفاده می­کنند. به کمک ریسمان کشی این کار را انجام می­ دهند تا کاشی چندین کاشی مدنظر میزان و بدون مشکل باشد. در واقع ریسمان ارتفاع مطلوب کاشی ها از کف را در هر لحظه به استادکار نشان می دهد. در کاشی کاری، همه کاشی ها باید در فاصله یکسانی از ریسمان قرار بگیرند.

مطالعه کنید

کاشی کاری سرویس بهداشتی برای دکوراسیون ایدآل

نقش گونیا در کاشی کاری

یکی دیگر از ابزارهای تراز بودن کاشی، گونیا است. کاشی کاران برای نصب کاشی در کنج و اطمینان از زاویه درست آن نسبت به دیوارهای اطراف از گونیا استفاده می­ کنند.

دستگاه برش

به کمک دستگاه برش، می­ توان کاشی را در اندازه مدنظر، و بسته به نیاز، به شکل دلخواه برش داد. ایجاد شکاف برای کلید و پریز، شیرهای آب گرم و سرد و موارد دیگر در این مرحله انجام می شود.

برش دقیق کاشی تنها با سنگ برقی امکان پذیر است.

چکش پلاستیکی چه کاربردی دارد؟

به طور معمول در کاشی کاری برای محکم شدن کاشی در جایگاه خود از چکش پلاستیکی کمک می­ گیرند. این ابزار برای سرامیک کف بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

فرایند کار در کاشی کاری ساختمان

کاشی کاران به کمک ابزارهایی که به آنها اشاره کردیم، کاشی کاری را شروع می­ کنند. به این صورت که بعد از استفاده از شلنگ تراز و مطمئن شدن از میزان بودن، ملات مخصوص را کف زمین می ریزند. سپس به کمک کمچه آن را صاف می کنند و کاشی را روی آن قرار می ­دهند. بعد از آن به کمک چکش پلاستیکی کاشی را محکم و سپس از تراز بودن آن اطمینان حاصل می ­کنند. این کار برای کاشی کف است و برای کاشی دیوارها از روشی تقریبا مشابه و با کمی تغییرات استفاده می شود. در کاشی کاری دیوار از مخلوط دوغاب که مخلوطی از ماسه، سیمان و آب است، استفاده می کنند و آن را در حدفاصل کاشی ها و دیوار می ریزند.

در کاشی کاری دیوار از مخلوط دوغاب که مخلوطی از ماسه، سیمان و آب است، استفاده می کنند.

برای این که کاشی ها به خوبی روی سنگ یا سیمان کار شوند، باید کاشی کاری به صورت اصولی انجام شود. این کار هم مستلزم کمک دریافت از یک کاشی کار حرفه ای و کاربلد است. در ابتدا کاشی کار باید تمام نکات اولیه مانند انتخاب کاشی مناسب، تهیه ابزار مورد نیاز، تراز بودن دیوارها و زاویه کاشی ها و موارد این چنینی را رعایت کند تا کاشی ها بعدا دچار مشکل نشوند و به اصطلاح پستی و بلندی نداشته باشند. اهمیت رعایت این اصول برای انواع کاشی کاری مشابه است. در ادامه نکاتی که در پروسه کاشی کاری باید رعایت شود را برایتان لیست کرده ایم.

  • برای ساختمان­ هایی که زیرکار سیمان چیزی است که مانع نصب شدن کاشی می­ شود، ابتدا زیر کار را اصطلاحا زخمی می­ کنند و بعد مراحل کاشی کاری شروع می شود.
  • در برخی از موارد به جای ملات از چسب خمیری برای چسباندن کاشی استفاده می­ کنند. این چسب­ ها در برابر آب، مواد شیمیایی و حرارت مقاوم هستند.
  • کاشی کار باید در ابتدا محیط را بررسی و کاشی کاری را طبق شرایط آن محیط شروع کند.
  • برای کاشی کاری در ساختمان مخصوصا کف، اول از همه به کمک شلنگ تراز محوطه را تراز می ­کنند و بعد از اطمینان از میزان بودن کل محوطه (به طور مثال کف اتاق) کاشی کاری را شروع خواهند کرد.
  • بعد از نصب کاشی و اتمام کار باید آنها را دوباره تراز کرد و سپس بند کشی را انجام داد. بندکشی را به طور معمول دو تا سه روز بعد از نصب کاشی انجام می­ دهند و برای یک دست شدن درز کاشی­ها با خود کاشی کاربرد دارد. ملات مخصوص برای بندکشی سیمان، پودر سنگ و پودر سفید است.
  • بعد از اعمال کاشی کاری، تمام درزهای کاشی که خالی است را با سیمان سفید پر می­ کنند که به این کار بندکشی می­ گویند.

آخرین مراحل کاشی کاری کف پیش از بندکشی

قیمت کاشی کاری یا نصب کاشی

عوامل مختلفی روی هزینه کاشی کاری تاثیر می­ گذارند و سبب تفاوت هزینه در بین ساختمان­ ها می­ شوند. این عوامل تاثیرگذار عبارتند از: نوع کاشی، ابعاد کاشی، متراژی که کاشی نصب شده، زیرسازی، عایق کاری و مکان در هزینه کاشی کاری مکان یا لوکیشن اجرای کاشی کاری مهم است. در شهرهای بزرگ مانند تهران، اجرت کاشی کاری بیشتر از شهرهای کوچک خواهد بود.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

namasho.ir: نماشو: طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: کبال
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 59945

به "کاشی کاری؛ یادگاری کهن از سرزمین ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاشی کاری؛ یادگاری کهن از سرزمین ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید