کاهش احتمال سرطان پروستات با داروهای فشارخون

به گزارش مجله سرگرمی، تهران- خبرنگاران- مطالعات جدید محققان کالج پزشکی آلبرت اینشتین در نیویورک نشان می دهد داروهای درمان فشارخون که همان مسدودکننده بتا هستند، احتمال ابتلا به سرطان پروستات را به میزان 50 درصد کاهش می دهند.

کاهش احتمال سرطان پروستات با داروهای فشارخون

به گزارش روز یکشنبه گروه اخبار علمی خبرنگاران از پایگاه خبری یونایتد پرس، داروی مسدودکننده بتا به نام آتنولول (atenolol) که معمولاً برای کاهش فشارخون تجویز می گردد، احتمال ابتلا به سرطان پروستات درجه متوسط و کم را به میزان 50 درصد کاهش می دهد.

داروهای مسدودکننده بتا یا بتا بلاکر، اثرات هورمون آدرنالین را مسدود نموده و باعث می شوند قلب با ضربان و نیروی کمتری بتپد و منجر به کاهش فشارخون گردد. این داروها همچنین انعطاف پذیری رگ های خونی را افزایش می دهند و درنتیجه جریان خون بهبود می یابد.

یکی دیگر از اثرات این دارو، منع از تشکیل یک لایه سلولی روی رگ های خونی است؛ این لایه از رشد رگ های خونی جدید جلوگیری می نماید.

مطالعات نشان می دهد این داروها با تغییر سوخت وساز سلولی، مانع از تشکیل عروق خونی جدید و درنتیجه رشد تومورهای سرطانی می شوند. اثر درمانی آتنولول بر تومورهای سرطان پروستات تائید شده است؛ ولی بتابلاکرهای دیگر این اثر درمانی را ندارند.

به گزارش انجمن سرطان آمریکا (ACS) سرطان پروستات دومین سرطان شایع در مردان و دومین عامل مرگ ومیر ناشی از سرطان است. گرچه میانگین سنی ابتلا بیش از 60 سال است؛ ولی بروز آن در سنین قبل از 40 سالگی نیز دیده شده است؛ بنابراین پزشکان معتقدند که مردان بالای 40 سال باید سالی دو بار تحت غربالگری سرطان قرار گیرند.

اکنون برای تشخیص سرطان پروستات از تست دیجیتال رکتوم، نمونه برداری و آنتی ژن ویژه پروستات، PSA، استفاده می گردد. ولی به دلیل اینکه رشد سرطان بسیار آهسته است، این روش ها گاهی مؤثر نیستند. به عنوان مثال آزمون PSA گاهی در تشخیص موارد تهاجمی ناتوان است.

علمی **9259** 1055

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

3ye.ir: مجله سایه | مجله خانه و خانواده، اطلاعات عمومی، اخبار روز

abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

منبع: ایرنا
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 22248

به "کاهش احتمال سرطان پروستات با داروهای فشارخون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش احتمال سرطان پروستات با داروهای فشارخون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید