گشت وگذاری در دنیای فیزیک و سرزمین ناشناخته مغز انسان

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، سی وهشتمین شماره از فصلنامه آموزشی، علمی، خبری و تحلیلی دانش بنیان، ویژه نوروز 99 از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منتشر شد.

گشت وگذاری در دنیای فیزیک و سرزمین ناشناخته مغز انسان

ایران قوی تر، تکنولوژی در خدمت لیموترش، کدام استارت آپ ها همکاری های 98 را رقم زدند، ماهی درشت ایران از آب گل آلود نفت، راه چاره کسب وکارها در برابر کرونا چیست؟، بلاکچین به یاری رسانه ها می آید، روبات هایی کوچک با قابلیت هایی بزرگ، محافظت از آب شیرین برای آیندگان، حضور در بورس: ترسناک پرریسک اما خواستنی!، تکنولوژی در خدمت حفظ لحظات زندگی، کرونا را شکست می دهیم، زیست بوم نوآوری خیام افتتاح شد و فناوری های ایران ساخت ازجمله مطالب خواندنی این فصلنامه است.

سفر به دنیای ناشناخته ذهن بر بال های کتاب

اما در بخش کتابِ شماره سی وهشتم از دانش بنیان، دو کتاب با عنوان های اقتصاد هویت و آینده ذهن معرفی شده است.

کتاب آینده ذهن اثر میچیو کاکو؛ مروج علم و فیزیکدان ژاپنی-آمریکایی است. کاکو، کتاب های زیادی در خصوص نظریه ریسمان و نظریه میدان کوانتومی نوشته است. این فیزیکدان و نویسنده نام آشنای کتاب های شبه علمی، این بار با کتاب آینده ذهن ما را به گشت وگذاری در سرزمین نسبتا ناشناخته فیزیک و مغز انسان می برد.

این اثر برای مردم عادی و دانشمندان به یک اندازه قابل فهم و مفید فایده است. در سراسر کتاب، نگاه همه جانبه به ذهن وجود دارد، نگاهی که یادآور تصویر پانوراما از چیزی به عنوان ذهن است که گزیده ای از کار آزمایشگاه های برتر در سراسر دنیا را با گزیده هایی از نظریه های دانشمندانی که در حال حاضر در حال مطالعه روی ساخت وساز مغز انسان هستند، درهم می آمیزد و به روشی هوشمندانه به نتایج و نظریاتی دست می یابد که شگفت و تا حد زیادی قابل اعتماد هستند.

کاکو خود به این مسأله معترف است که متخصص علوم اعصاب نیست، بلکه فیزیکدانی نظری است که به فلسفه ذهن علاقه دارد. فیزیکدانی که امیدوار است مزیت آنالیز مسأله از دید یک فیزیکدان بر عمق دانش ما بیفزاید و درک تازه ای از آشناترین و درعین حال غریب ترین پدیده موجود در کیهان یعنی مغز ارائه دهد.

در بخشی از این کتاب می خوانیم: وقتی به آینه نگاه می کنم، خود را چنان که در واقیعت هستم نمی بینم. نخست، خود را به شکلی که یک میلیاردم ثانیه پیش داشتم می بینم. چون یک میلیاردم ثانیه طول می کشد تا نور از چهره ام به آینه برسد و به آن برخورد کند و برگردد و وارد چشمم گردد. دوم، تصویری که می بینم میانگین میلیاردها و میلیاردها تابع موجی است. این میانگین قطعا به من شباهت دارد، اما دقیقا همان نیست. در اطراف من، تصاویر متعددی از من وجود دارند که در تمام جهات در حال پخش شدن هستند. من به طور پیوسته با دنیا های دیگری احاطه شده ام، دنیا هایی که خود تا ابد در حال شکافته شدن و زایش دنیا های دیگرند. اما احتمال سُر خوردن و لغزیدن به درون آن ها به اندازه ای ناچیز است که می توان به مکانیک نیوتونی اعتماد کرد.

هویت، هنجار و دسته بندی اجتماعی

کتاب اقتصاد هویت نوشته جرج اکرلاف و راشل کرانتون در چهار بخش و 10 فصل با ترجمه مهدی فیضی از سوی انتشارات نگاه معاصر راهی بازار نشر شده است.

هنجارها و هویت از کجا می آید؟، چگونه تغییر و رشد می نمایند؟، بازخورد بین هویت، سیاست اقتصادی و نهادها چیست؟ و چه چیزی هویت ها و هنجارهای متفاوت را در بین کشورها تبیین می نماید؟ ازجمله پرسش هایی است که کتاب اقتصاد هویت می خواهد به آن ها پاسخ دهد.

نویسندگان این کتاب بر این باورند که: چه بخواهیم و چه آن را نپسندیم، اقتصاد بر مسائلی چون تفکر سیاستگزاران و عموم مردم و رسانه ها تأثیر می گذارد. هرچند آدام اسمیت در سده هجدهم اقتصاد مدرنی را پایه نهاد که کوشش داشت فلسفه اخلاق را به درون علوم اجتماعی طراحی شده برای ساختن جامعه ای خوب برگرداند؛ اسمیت در این کوشش از همه شورمندی های انسانی و نهادهای اجتماعی بهره می گیرد...

اکرلاف و کرانتون می گویند: با وجود آن که بیشتر تحلیل های اقتصادی تمرکزشان بر انگیزش های اقتصادی مانند مصرف و درآمد است، اما باید بدانیم که اقتصاد امروز تنها درباره پول نیست و ضروری است انگیزه های غیرمادی را نیز مورد آنالیز و مطالعه قرار دهیم. در اصل توسعه یافتن توابع مطلوبیت نیز از آن جهت است که بتوانند طیف گسترده ای از انگیزش ها و فزونی های غیراقتصادی را پوشش دهند؛ چیزهایی مانند تمایل به داشتن فرزند، اهمیت قائل شدن برای شأن و صندلی اجتماعی و ...

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

3ye.ir: مجله سایه | مجله خانه و خانواده، اطلاعات عمومی، اخبار روز

abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 86699

به "گشت وگذاری در دنیای فیزیک و سرزمین ناشناخته مغز انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشت وگذاری در دنیای فیزیک و سرزمین ناشناخته مغز انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید